tirsdag 6. august 2013

Race Report - IronMan 70.3 - Haugesund

Prolog: 
Det gylne 1997. Svømmetime i 2. klasse på Porsgrunn Videregående Skole. Test av ferdigheter. En dukke ble sluppet på dypeste del av bassenget og vi elevene skulle svømme ned å redde den. 30 stykker i klassen og det var 2 stykker som ikke klarte det.....at jeg skulle begynne med triatlon er naturstridig.

Likevel ble påmeldingen sendt inn i fjor høst...IronMan 70.3 distansen...i Haugesund
1900 meter svømming.
90 km sykling
21,1 km løping

Sammen med 2 fantastiske kompiser; Stian T og Stian V, har jeg drømt og hatt mareritt om denne juli-dagen...først som en fjern dato på kalenderen...deretter nærmere og nærmere.

Målsetting satt i oktober 2012 = 5 timer

  • Svøm 45 min
  • Sykkel 2.40
  • Løp 1.30
  • T1/T2 5 min

Synes både svømme- og sykkelmålsettingen (34 km/t i snitt) var tøff.


Forberedelsene:

Svømmingen. Satte målsetting før sesongen om å få 30.000 meter. Klarte ca 50.000 meter, hvorav 40.000 i basseng og 10.000 open-water. 

Første økt i oktober og svømte en 200 meter på 5.15 (2.37 pr 100m). Da klarte jeg såvidt 25 meter med crawl. Tærne skrapte på bunnen. Beina lå som anker under kroppen. Dødssliten. Halleluja-stemning når jeg endelig kunne henge over bassengkanten. Hvile.

Grunnleggende crawl-kurs ila vinteren. Lærte masse. Svømte ikke så mye raskere, men brukte mindre krefter. Tidene gikk stadig nedover. Avstanden ble lengre for hver økt og på senvinteren kunne jeg svømme 1000 meter i strekk. Ikke fort, men det gikk.

Etterhvert ble det svømming ute. Merket fort at våtdrakten gir uvurderlig støtte i form av oppdrift.

Syklingen. Monterte tempobøyler på rulle-sykkelen og satt noe i tempo-stilling ila vinteren. Følte at det ikke var så mye kraft som ble sendt gjennom pedalene akkurat og syntes målet om 34 km/t virket vel tøft.
Sykkelen min: ikke aero, ei heller rask, men det har vel så mye med han oppå å gjøre.
Setepinnen festet med gaffa-teip og datt av i skiftesonen søndag morgen.

Overgangsøkter. Gruet meg til overgangen mellom sykkel og løp, men følte allerede i våres at dette gikk ok. Selvfølgelig protesterer kroppen. Au, au for hvert skritt. Hadde 4-5 overgangsøkter i løpet av våren og følte jeg hadde ok kontroll.

Bogstad Treningstri. Uformelt arrangment hver 14. dag i regi av Oslofjord Triatlon. Kjempearrangement. Var med 2 ganger; en gang duatlon og en gang triatlon. Bra trening, både for å meste det å svømme tett omkranset av andre, for å lære seg gode rutiner i skiftesonen og for å venne kroppen til 3 disipliner etter hverandre.

Skal sies at jeg mislyktes totalt på svømmedelen og var desidert sist opp av vannet. Kom rett fra 1 uke ferie i Tyrkia. Svømming i basseng med 25 grader badevann. Rett til Bogstadvannet med 13 grader. Bekmørkt. Hadde god selvtillit etter noe jeg følte var stor fremgang i Tyrkia. Tenkte at jeg skulle åpne hardt slik at jeg kunne 'drafte'. Hadde hørt noe om at det hjlp å ligge i dragsuget på svømmeren foran. Oj, for en nedtur. Etter 50 meter var jeg totalt utslitt, klarte såvidt å svømme bryst. Når jeg endelig prøvde meg på crawl igjen svømte jeg 90 grader feil vei. Shit!! Var på nippet til at tri-karrieren var over allerede der.


Skagerrak Airport Triatlon: kort-distanse arrangement i Skien. 
Fokuserte kun på meg selv på svømmingen. Noen enkle arbeidsoppgaver, ikke minst pustingen. En ordentlig opptur. Sykkel og løp gikk også veldig bra og ga verdifull selvtillit 6 dager før eksamen skulle besvares i Haugesund.
Sykling på Geiteryggen Flyplass i Skien var en artig opplevelse.
Var veldig kald og ikke akkurat veldig aerodynamisk.
Men en ting skal jeg ha: alltid veldig blid når jeg har startnummer på brystet
Foto: Ole Martin Møllerstad, Telemarksavisa

Vi var klare for debut i halv IronMan-distanse.


Stian var på 'hjemmebane' etter 1,5 år  på Politistasjonen i Haugesund....
...som jurist, ikke innsatt hvis det var noen som tvilte..
Inspeksjon av innsjøen der svømmingen skulle skje.
Vi skulle rundt bøyene 'langt der borte'


Race-day:

IronMan 70.3 Haugesund er et ungt arrangement. Jomfru-arrangementet i 2012 høstet stor applaus i tri-miljøet. 2013 ble minst like bra: masse publikum og flotte løyper i strålende vestlands-natur. 1400 deltakere, fordelt på 2 startpuljer. 700 i hver.

Svømmingen gikk over all forventning. 
37.32
Gir en snittfart på rett under 2 minutter per 100 meter. Strålende fornøyd der jeg løp opp av vannet i retning skiftesonen. De andre gutta svømte fantastisk bra; Vinje på 32.48 og Thommesen på 35.22.
Jeg lå på 547. plass totalt etter svømmingen, og som nr 120-130 i klasse M30-34.


Sykkel-løypa er forholdsvis flat. Noen små kneiker. Utsatt for vind, men vi var heldige. Syklet jevnt hele veien og følte det gikk bra. En tissepause underveis. Vann og sportsdrikk på flaskene. Brødskive med syltetøy. 
2.29.14. 
Snitt-hastighet på 36 km/t.
Over all forventning.
Hadde 130. beste sykkeltid totalt.
Syklet meg opp til plass nr 41 i klassen.


Konsentrert på¨sykkeletappen.
Foto: skjermdump fra FinisherPix
Løpingen er normalt min sterkeste disiplin. 
Hadde gjort det bedre enn målsetting både på svøm og sykkel, så visste at hvis jeg løp ned mot målet på 1.30 så vil jeg sette en tid jeg kunne være virkelig fornøyd med.
1.30 på halvmaraton = 4.15 min/km.
Gikk forholdsvis lett i starten og plukket mange plasseringer allerede på første km. Farta var rundt 4.00/km den første mila.
Vi løp en rundløypa av 10,5 km 2 ganger. Første runde virket veldig lang, men på andre-runda syntes jeg det bare var gøy. Målet var så nært, så nært. Måtte litt opp på km-tider etterhvert, men når jeg 'spurtet' inn på den røde løperen var det bare å smile og nyte øyeblikket. Dette var gøy.
1.26.56.
49. beste løpetid totalt.
Løp meg opp ytterligere 22 plasser og endte på 19. plass i klassen av ca 180 deltakere.
Nr 119 totalt.


Var en fryd å løpe nede på kaiområdet i sentrum: masse, masse mennesker.
Heiarop gir ekstra krefter.
Foto: skjermdump fra FinisherPix.




Resultatene:

Offisiell tid: 4.39.01
Veldig godt fornøyd.
Dette ga mersmak.

Store gratulasjoner til de andre gutta:

  • Stian Vinje med tiden 4.55.28 etter en meget solid konkurranse og gode, jevne prestasjoner på alle 3 disiplinene.
  • Stian Thommesen med tiden 5.09.57. Et Atlanterhav foran egen målsetting om 6 timer. Spesielt syklingen var utrolig sterk og beviser at når denne gutten får flere år med trening så kommer han til å bli skikkelig god.





Link til de offisielle resultatene:  http://ironmanhaugesund.com/files/2012/07/Ironman_agegroups.pdf


Jubel på den rød løpern.
Foto: skjermdump fra FinisherPix.

Stian og Marius: begge to veldig stolte over å ha slått egne målsettinger.
Nesten som OL-gull for oss


3 kommentarer:

  1. Fantastisk. Uforglemmelig. Rørende. Inspirerende.

    S.

    SvarSlett
  2. Beundringsverdig med topp motivasjon i en hektisk hverdag

    SvarSlett