torsdag 31. oktober 2013

En mosjonist's målsettinger for 2014-sesongen

Oppsummeringen av 2013-sesongen endte i terningkast 4. Ski og triatlon veldig bra, OK på løp, skuffende på sykkel.
Les oppsummeringen her:
Sesongevalueringen 2013

For 2014 drømmer jeg selvfølgelig om at jeg i oktober neste år kan klinke til med ett av følgende terningkast:


Uansett hva resultatene blir så vet jeg at gode økter, naturopplevelser, puls, melkesyre og aktive opplevelser med venner og familie vil gjøre 2014 til et nydelig år.


SESONGENS HOVEDMÅL: Topp 5 i klassen i Birken-trippelen.

"Teoretisk" nr 8 i fjor. 3-4 minutter opp til 5. plassen.
Må da gjennomføre opp mot mitt beste i alle 3 disiplinene.

SKI-SESONGEN:
Hovedmålene: 
1) Marcialonga på 3-tallet 
2) topp-60 i klassen i Birken

Persen på førstnevnte er 4.04 fra sist jeg gikk (2011).
På Birken ble jeg nr 80 i 2013 og for å klare målet må jeg gå 4 minutter raskere.

Aktivitetsmål som forhåpentligvis skal bidra til oppnådde mål:

  • 40 Redcord-økter før Birken (ca 8 pr måned)
  • 1000 km på rulleski

SYKKEL-SESONGEN:

Hovedmålet: 
Birken < 3 timer.
Samme mål som ifjor. Har 3.04 og 3.08 de to siste årene. Trenger fullklaff og må for all del sitte med teten i pulje til Skramstad.


LØPE-SESONGEN:

Hovedmålet: 
Gjennomføre et løp som kommer inn på min egen "topp-5 liste".

Løpinga mi er preget av stagnasjon og et møkka-gjentagende problem med hold/sting når jeg løper hardt. Forsøkt alle visdomsord uten at det hjelper. Så målet er klart: et eneste løp i 2014 hvor ting flyter og som er i nærheten av det jeg har prestert tidligere.

Nåværende topp-5 liste (de beste, i mine øyne, rangert først):
1) Birken-løpet 2010 (1.21. Ble nr 6 i klassen og satte merketid, da noen av de foran løp i Elite).
2) Birken-løpet 2009 (1.20. Nr 7 i klassen).
3) Sentrumsløpet 2011 (35.53. Pers på 10 km).
4) Oslo Maraton 2013 (2.58)
5) Helte-løpet 2012 (Pallplass totalt og klasseseier, samt sikret seieren i Trippelen totalt).


Minner fra en svoren fortid: her i rygg på Carl Fredrik Hagen,
U23-verdensmester i vinter-tri og årets NC-vinner i terrengsykkel.
Ender vel opp med å være første og eneste gang jeg var i nærheten av sånne stjerner.

TRIATLON-SESONGEN:

Hovedmålet: 
AXTRI: topp 25
Tøff målsetting siden det kun blir min andre ordentlige tri-konkurranse og jeg egentlig ikke aner hva jeg går til i en slik ekstrem-utgave. Men steike å gøy (og helt sikkert veldig, veldig vondt) det skal bli.
Topp 25 i 2013 var en tid under 7.25.
Så da er det bare å trene på å svømme i nær polar-kaldt vann, sykle lange bratte bakker og ikke minst hufse seg oppover stiete fjellsider med joggesko på beina. Grugleder meg.

Aktivitetsmål som forhåpentligvis skal bidra til realisert målsetting:




  • Like mye svømming som i årets sesong (ca 50.000 meter)


I tillegg til aktivitetsmålene nevnt over, så vil jeg selvfølgelig også i år bruke testrunder og testdrag aktivt i treningen. Jeg elsker å trene hardt og jeg elsker å slåss med egne tider og bestenoteringer, (også er jeg veldig nerdete når det kommer til statistikk og excel). Har utpekt 20 forskjellige testrunder/drag, hvor Wyller, Tryvann og Bygdøyrunden kanskje er de 3 gjeveste.




Har lyst til å være med på flere konkurranser enn hovedmålene, spesielt Telemarkshelt-arrangementene. Men tidsklemma tar et stadig strammere grep om de kalvete knærne til halvgamle Therkelsen. Familien er selvfølgelig og uten tvil pri 1. Nr 2 er jobb og nr 3 er studier. Langt nede på prioriteringslisten kommer mosjoneringsambisjonene, så får ta dag for dag og se hva som er mulig å bli med på uten å forringe innsatsen på de mer prioriterte arenaene i livet.

Lykke til med 2014-sesongen. 
Satser på at vi sees i løypa og vi alle når våre personlige målsettinger! 



1 kommentar:

  1. Helt sikker på at du kommer til å nå flere av målene dine.
    Siden ett av de hårete målene mine for 2014 er å slå deg i en eneste konkurranse så skjønner jeg at det må jobbes her hjemme i grenland også.

    Tror den eneste muligheten jeg har er sykkel, så håper du stiller på ett par sykkel ritt i tillegg til Birken.
    Tror jeg peker meg ut Kragerø rittet, som du kan lurer deg med på når familien er på hytta :)

    Lykke til med 2014 sesongen, håper du klarer alle målene dine, men håper enda mer at du skal få kjenne på å komme ned fra øverste trinn på pallen i interne konkurransen oss gutta imellom. Da er det viktig at Stian ikke er den som slår deg :)

    SvarSlett