mandag 3. februar 2014

Helterennet 2014: DNF !!

Ett av årets høydepunkter.
Helterennet.
42 km i nydelig fjellandskap.
Masse kjentfolk.
Nesten på hjemmebane siden vi har hatt hytte i området siden jeg var liten.

Publiserer resultatet først som sist.
DNF.
Did Not Finish.
Den Nitriste Følelsen.


Været blir som værmeldingen har spådd noen dager: mellom 5 og 10 minusgrader. Lett snøvær. Mye vind.
Når startskuddet går kl 11 er jeg godt plassert.
Men de bratte bakkene de første 3 km blir et slit.
Skiene er glatte.
Hadde nok vært litt vel forsiktig med antall lag og lengde på festesonen.

Under skiene:
Glidet med LF6.
Festesonen: V30 varmet inn.
3 lag Super Extra.
1 lag Rode T-line V0.

Taper en del plasseringer.
Kommer meg over toppen og puster som en strandet hval.
Winberg passerer meg og jeg klarer akkurat å få bakskiene hans før utforkjøringen.
Pulsen faller. Puster normalt igjen.
Staker forbi og avanserer noen plasseringer.
Løpet setter seg etter første matstasjon.
Ligger i en fin gruppe og har sikkert 20 mann foran i løypa.

Løsner litt etter 5 km.
Går fra gruppa og ser 3 mann, bla Dag Torp Hansen, 100 meter foran. Hodet er villig til å prøve, sender signaler til armer og bein.
Staker bra og bruker noen km på å hente inn disse 3.

Deretter går det fort til Sveigebru.
Passerer på 37.30.
Ca 1 minutt raskere enn i fjor.
Blir veldig glad og kjenner motivasjonen stige.
Kan se en stor gruppe noen hundre meter foran oss.

I bakkene opp mot blåløypa går det fort.
Klarer akkurat å henge med. 
Sliter i motbakkene, men de løse sporene og nysnøen i løypa gjør at det er lettere å henge med på flatene.
Vi tar innpå.
Rett før blåløypa har vi kontakt med den store gruppa.
Her er Per Gunnar og her er Reinboth.
Motivasjonen stiger ytterligere.

Nå begynne bakkene for alvor.
Først Farhovd.
Henger bra med.
Utforkjøringen ned mot Møsvatn bærer preg av lite sikt.
Vi må nærmest gjette hvor løypa går.
Vi staker oss inn i bunnen av Angravli-bakken. Sporene er nå helt gjenblåst, så det er tungt.

En lang rekke av skiløpere snirkler seg oppover mot toppen.
Vi er 11-12 mann, og vi har 5-6 løpere et godt stykke foran.
Passerer toppen etter 22-23 km.
2 mil igjen og nå er jeg virkelig optimistisk.
Tenker at jeg skal klare å være med denne gruppa inn og da blir det et veldig godt skirenn.

Men hammeren treffer meg rundt Uervann.
Løypene er fullstendig borte, og selv om det er en kjempefordel å ligge bak, så gir jeg luke. Kroppen er tom. Helt tom.
Magesmertene vi i reisefølget har hatt etter Italia-turen har tappet kreftene. Ingen varme måltider de siste 5 dagene har tappet ut energien bort fra en sliten kropp.
Da er det ganske idiotisk å slurve ved matstasjonene.

Luka blir større og større og jeg er nede i et rusletempo.
Matstasjonen med 15 km igjen har ikke sofa, men jeg fantaserer om en idet jeg hiver i meg lefser og sjokolade.
Rusler videre.
Det går så sakte.
Må over i en klønete diagonalgang på flatene.
Stjernebilder i blikket.

10 km igjen-skiltet kommer etter en evighet og jeg klarer ikke å skjønne hvordan jeg skal klare å karre meg til mål.
Resultatet blir som beskrevet over.
En flau DNF.
Ved matstasjonen 5 km før mål klarer jeg ikke å løfte beina lenger. Setter meg ned idet jeg bare ser svart og kjenner at folk tar av meg skiene og heller i meg drikke.
En kald scootertur senere sitter jeg hos Røde Kors-legen og får i meg mer væske.

Lett å bli irritert på seg selv.
Det å lytte til kroppens signaler er en egenskap jeg åpenbart ikke har. 
Mosjonistkarrierens aller første DNF skal bli den aller siste.
Kommer sterkere tilbake ved neste anledning.

Gratulerer til alle de som gjennomførte årets Helterenn med gode prestasjoner. En rask kikk på resultatlista viser at det er mange av dem, og det er gøy å lese.

Kristian og Stian leverer gode renn og bekrefter både form og fremgang. God grunn til å smile både før og etter rennet.
Disse gutta blir tøffe å hamle opp med i månedene som kommer!

Følelsen på lørdag kveld blir ikke helt det samme når man ikke har prestert i rennet. Likevel nydelig med en helg på fjellet: nyte peisen når værgudene klager på utsiden av hytteveggen. La flammene sluke alle skuffelser, slik at man igjen kan se fremover.

Helgen avsluttes med kolonnekjøring langs Møsvatn.


Neste renn på kalenderen er egentlig Holmenkollmarsjen kommende helg. Meldt realt klister/rubbføre.
Om Therkelsen stiller på startstreken.....veldig uvisst på nåværende tidspunkt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar