søndag 15. februar 2015

Mini-eksperiment: 7 intervalløkter på 1 uke

7 harde økter på 1 uke.
Dumt og motstridende mot alt som er av kondisjonsforskning.
Dustete når jobbuka har vært stressende og nettene har vært korte og pregete av en våken baby og en febersyk 4-åring.

Men hvordan virker 7 harde økter på 1 uke på kroppen, på humøret, på motivasjonen...og kan hyppige harde økter kompensere for manglende langturer når konkurransene man er med på varer i 2, 3 og 4 timer eller mer?

Et mini-eksperiment.
Helt uten statistisk signifikans og empirisk interesse, men likevel 7 dager som gir en liten innsikt i hvordan kropp og hode fungerer, hvordan humøret påvirkes av en sliten kropp og en test av hvorvidt variasjon i økter og bevegelsesform gjør det lettere å gjennomføre.

Uka forløp som følger:

Mandag:

Sykkel til jobb i 5-tiden og til barnehagen 1530. CX med pigg.
Familiedag i Kolsåsbakken; Tobias på slalomkurs, Emil og Merethe i barnebakken, mens jeg hadde Jacob i "baby-Bjørn".

Hardøkt => 
Når: 20.15
1 x 30 min 45/15 på mølla med fart 17,0 - 20,0 km/t. Tredemølle.
Intensitet: sone 4
Varighet: 49 min
Lengde: 13 km



Gjennomføring -> kjempefornøyd. Høyere intensitet enn tidligere i år. Måtte øke pausene til 20 sek på de 10 siste dragene.

Tirsdag:

Merket at beina var litt tyngre enn vanlig. Har nesten ikke vært i sone 4 så langt i år før mandagsøkta, så helt naturlig å kjenne det noe.
Sykkel til jobb via barnehagen.

Hardøkt => 
Når: 15.30
Terskelintervaller langs Frognerkilen 4-4-4-6-10-6-4-4-4.
Første uteløping på lenge uten piggsko.
Intensitet: sone 3
Varighet: 56 min
Lengde: 14 km

Gjennomføring -> godt fornøyd. Alle dragene mellom 3.47 og 3.51, så god intensitetsstyring rundt terskel. Viktig å ikke løpe for hardt siden dette bare er tirsdag og det gjenstår 5 hardøkter denne uka.
Beina ganske møre på kvelden, så deilig å ta bussen hjem etter kveldsjobbing.

Onsdag:

Beina ok, men tok bussen til jobb etter barnehagelevering.
Syklet hjem etter jobb; styrketråkk, dvs tyngste utveksling og lav frekvens.

Hardøkt => 
Når: 20.30 (treningsdate med Merethe, dvs hun på mølla, jeg på rulla og Jacob sovende i vogna ved siden av)
Terskelintervaller på rulla; 4x10 med stigende watt 270-310.
Intensitet: sone 3
Varighet: 59 min

Gjennomføring -> i henhold til planen, men veldig sulten og veldig trøtt.

Torsdag:

Trøtt, men mye møtevirksomhet på jobb gjorde at dagen bare føyk av gårde. Sykkel til jobb 05.15 og sykkel hjem til barnehagehenting 15.30.

Hardøkt => 
Når: 20.30
Lange terskel-drag på ski, klassisk, fra By i Lommedalen med Stian. 23-13-17 minutter
Intensitet: sone 3 (eller er disse øktene hardere?)
Varighet: 1 t 13 min
Lengde: 21,5 km

Gjennomføring -> ski er så gøy at det var lett å motivere seg til økta selv om det er tungt å reise ut igjen på kvelden. Kroppen føltes bra, men teknikken er elendig om dagen.
Kjørte på med AFA-lesing etter økta og klokka ble midnatt før puta ble besøkt.
La meg likevel med godt mot på kvelden og tenkte at ukas plan ville holde fint.

Fredag:

Trøtt, skikkelig trøtt; Jacob mye våken og feber på Emil = mye våken. Nattevåking. Kroppen likevel ok når jeg satte meg på bussen kl 06.
Men da jeg skulle løpe intervaller hjem fra jobb for å rekke barnehagen derimot.....pang....beina enormt vonde. Baksiden av låra var som piggtråd.

Hardøkt => 
Når: 15.30
"Kaggestad-økt" hjem fra jobb: sammenhengende 40 min med veksling av fart hvert 5. minutt (ca 14,5 km/t - 15,5 km/t).
Intensitet: sone 3 
Varighet: 52 min
Lengde: 12,1 km

Gjennomføring -> 12 km med lidelse. Oslo Taxi på speeddial ble kontinuerlig vurdert. Desto deiligere å gjennomføre, hente barna og ha en nydelig fredag ettermiddag hjemme sammen. Klokka ble ikke 22.00 en gang før Merethe og jeg stupte i seng.

Lørdag:

Ikke uthvilt, men en bedre natt ga underverker. Likevel; merket at motivasjonen for en ny hardøkt var forsvinnende liten.
Familiedag i Holmenkollen ifm prøve-VM i skiskyting. Lang dag ute på en fin februar-lørdag.

Hardøkt => 
Når: 20.00
7x4 min intervaller på rulla
Intensitet: sone 3/4
Varighet: 47 min

Gjennomføring -> gitt en fraværende motivasjon, veldig fornøyd med gjennomføringen. Sovnet tidlig igjen.

Søndag:

Sov så tungt at ikke en brannalarm kunne vekket meg. En baby derimot...bleieskift kl 5. Vurderte å stå opp for stevnemøte med kaffetrakteren og AFA-bøkene, men prøvde å sovne. Jon Blund frem til 06, da jeg og eldstemann lekte fotball-VM i stua.

Hardøkt => 
Når: 08.00
Lange klassisk-intervaller i nypreppa løyper i Vestmarka med Stian. 25-15-8-12 minutter.
Intensitet: sone 3
Varighet: 1 t 31 min
Lengde: 23,3 km

Gjennomføring -> som nevnt tidligere; ski = lystbetont. Og spesielt når jeg hadde anledning til å gå i dagslys på morgenen i nykjørte løyper. Gikk bedre teknisk på det tråe føret -> nydelig start på dagen og nydelig avslutning på en lang og tøff uke.

KONKLUSJON PÅ EKSPERIMENTET:
1 uke.
7 harde økter.
3 løpeøkter, 2 rulle-økter og 2 med ski på beina.
297 minutter i sone 3/4.

=> slet med motivasjonen dag #5 og #6 og føler dette kan ha sammenheng med lite søvn disse dagene. Dårlig søvn = dårlig restitusjon. Spiste også dårlig gjennom fredagen, som sikkert også var en medvirkende årsak.
=> merket at variasjon i "disiplin" er av avgjørende betydning. Skiøktene på dag #4 og #7 reddet motivasjonen.
Teoretisk; dersom alle 7 øktene skulle vært fex løpeøkter, så tror jeg gjennomføring av eksperimentet hadde vært utenkelig.
=> DUMT ELLER BRA?.....kanskje et sted midt i mellom!

Dag #8 Mandag => HVILEDAG !!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar