fredag 20. mai 2016

Bogstad treningsduatlon: Skiftenøkkel, kalvete knær....og SKILPADDE !

Det siste halvåret har gitt muntre dialoger med han jeg ser i speilet hver kveld under tannpussen. 
Noen ganger har jeg i speilet sett han triatlet-mosjonisten som har vært å trent svømming -> han som går under kallenavnet Skiftenøkkelen.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2015/12/skiftenkkelens-reise-mot-3800-meter.html
Dessverre så ser jeg han skiftenøkkelen litt for sjeldent i speilet, så det er ingen fare for at akkurat det kallenavnet forsvinner med det første.




Oftere er det Kalven som møter meg i samtale i speilet.
Han der løpende triatlet-mosjonisten med de veldig kalvete beina.
Kallenavnet har vært hyppig anvendt siden 1997 da Skogen og Watten etablerte det med et ljomende rop utover Telemarkshallen under en juniorkamp.
Kalven er i ganske godt humør om dagen siden joggeskoene kommer ut på tur med jevne mellomrom.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2015/12/kan-kalvete-knr-vre-til-hjelp-opp-til.html

Og enda oftere er det konversasjon (eller monolog egentlig) med han slitne og tomme mosjonisten som har gått tom for krefter før to timer har passert av en treningsøkt, han som ikke eier et snev av den fettforbrennings-egenskapen som alle snakker om...han som drømmer om skoleboller før Garmin-klokka viser 50 km på en sykkeltur.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2016/04/hva-er-antonymet-til.html


Torsdag kveld dukket det opp en ny versjon av triatleten i speilet.
Skilpadden.
Var det han her som dukket opp...
...eller var det denne karen som åpenbarte seg...

En regntung og grå ettermiddag i hovedstaden.
Jeg skulle sesongdebutere som triatlet på Oslofjord Triatlon's Bogstad Treningstri.
Eller Bogstad trenings-duatlon, siden termometeret i Bogstadvannet fortsatt viser ensiffret antall grader.
Gledet meg hele dagen og måtte tåle mistenksomme blikk fra kolleger over valg av arbeidsantrekk.

Selskapsanalysene har aldri vært så
aerodynamiske som akkurat på torsdag
Anbefaler IKKE racer-sko i trappa
ned til kaffeautomaten...det ble glatt.






Løp #1:
Åpner kontrollert opp bakken mot Bogstad gård, men hjertet banker likevel som et stempel og synes 3.plassen i feltet er mer enn bra nok. Finner flyten etterhvert, går opp i tet og 2,6 km / 9.37 etter start er jeg førstemann inn i skiftesonen med en god løpeetappe i 3.32/km fart.



Skiftesone T1:
Inn i "skiftesonen" og det nye kallenavnet etableres.
Ja, dere har sikkert skjønt at skilpadde-personen som dukket opp i speilet på kvelden ikke var skilpadden i vann...ikke en metafor skapt fordi triatlet-mosjonist Therkelsen nå flyter elegant gjennom vannet og plutselig svømmer 1.30/100m fart.
Nei, dessverre.
For makan til somling.
Førstemann inn i skiftesonen, men nr 3 ut.
Somling i verdensklasse.
(men er jo gøy å være verdensmester i noe da)
Dobbeltknute som ikke løsner, 
glatte fingre som ikke får på sykkelskoene, 
doggete briller.
En skilpadde i skiftesonen rett og slett.


Sykkel:
Syklet uten tribars, men klarte å holde så nogenlunde følge med nr 2 innover Sørkedalen. Føltes veldig tungt de første kilometerne, men ble gøyere og gøyere, selv om jeg ble forbipassert av enda en litt før halvveis. Prøvde å ligge litt på 10 meteren og kjente at det hjalp.
Selv om regnvannen sprutet opp fra asfalten ble det aldri kalt.
Prøvde også den nye tridrakta til Skagerrak Sportsklubb fra Trimtex og den fungerte perfekt.
Inn i T2 som nr 4 etter 16 km / 26.07.

Skiftesonen T2:
Ny bekreftelse på verdensmestertittel i somling.
Ut som nr 4.

Løp #4:
Ut som nr 4 med rundt 20 sek opp til nr 3 og 40 sek opp til nr 2.
Inn i motbakken og beina føles som tømmerstokker.
Tar igjen nr 3 på løypas høyeste punkt og passerer nr 2 en halv km senere.
Førstemann ligger et lite hav foran oss andre.
Holder jevnt tempo inn og sesongdebuteringen er et faktum.
4,7 km / 17.50 (3.46/km).

Totaltid  
56.23
Ca 2 minutter fremgang fra forrige gang jeg var med i 2013.
Nr 2 av 24.
Løpingen er bra,
syklingen er 1 minutt for sen, 
skiftesone-drillen er sjanseløs (men betyr heldigvis ikke så mye når konkurransetiden er 13X så lang i august).






Under 3 måneder igjen til årets store mål og jeg begynner å bli klar => jeg skal svømme som en skiftenøkkel, jeg skal gå tom for næring før første fjellet er klatret på sykkelen, jeg skal være treg som en skilpadde i de to skiftesonene og jeg skal bykse oppover mot Gaustatoppen med kneskåler som gnisser mot hverandre. 
Jeg gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar