søndag 6. desember 2015

Skiftenøkkelens reise mot 3800 meter svømming

Et google-søk på "Svømmer som en skiftenøkkel" gir over 50.000 treff. Jeg er nok definitivt en av dem som Google-algoritmene sikter til.

I forkant av mine lite hyppige turer i svømmehallen har jeg ofte sett en youtube-video eller to, der folk som delfiner glir gjennom vannet i grasiøse bevegelser. Det ser jo lett ut.
Men straks jeg hopper i vannet med badebuksa, svømmehetta og brillene, så blir alle drømmer om grasiøs crawling raskt byttet ut med kaving, veiving og slossing med vannet.

=> derfor, siden trippel-Therkelsen ble triatlon-mosjonist i 2013, har målet på svømmedelen vært å fullføre.
Fullføre uten stil.
Men fullføre.
Slik at triatlonkonkurransen kan fortsette med sykkel og løping, øvelser der skiftenøkkelen kommer noe mer til sin rett.

Men i august 2016 hopper jeg fra fergen Hardingen ut i den kalde fjorden kl 05.00 en lørdag morgen.
Landfast grunn under beina vil komme 3800 meter senere.
Oh shit.





Skiftenøkkel + kald Vestlandsfjor + 3800 meter = et regnestykke hvor kalkulatoren spytter ut error.
Heldigvis er det fortsatt 8 måneder igjen og jeg har fått besøkt svømmehallen 1 gang/uke etter at NXTRI-plassen ble et faktum.


Jeg liker målsetninger.
Bryte opp totalmålet i flere delmål.
Målbare mål som kan motivere og guide i treningsarbeidet i forkant.
MÅLET FOR SVØMMEETAPPEN ER SATT.
1.15.
Tilsvarer ca 1.58 pr 100 meter.

Jeg har prøvd å kikke gjennom treningsdagboka for å sammenligne mine tider i svømmehallen vs farten jeg svømmer på når det blir utesvømming tidlig på sommeren vs farten jeg har hatt i de triatlonene jeg har deltatt på.

Konklusjonen (som neppe hadde blitt godkjent empiri i forsker-verden) sier følgende:
* Jeg svømmer litt raskere ute med våtdrakt enn jeg har i snitt på 200 meter intervallene i bassenget.
* og farten i konkurranse er litt raskere enn det jeg gjør på Open water-treningsøkter (men da har svømmedistansen kun vært 1900 meter) 

Slik ser en oppsummering over 200 meter intervall-øktene ut siden svømmehetta første gang ble tredd over hodet i september 2012, da påmeldingen til IronMan Haugesund 70.3 (http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2013/08/race-report-ironman-703-haugesund.html) var gjort:


2012:     4.54 i snitt på 5 x 200m.
              Det var første gang noensinne i svømmehallen med dette                 formålet.
              Gikk på et "Grunnleggende crawl-kurs" den høsten og                     tiden ble redusert med ca 30 sekunder.

2013:     høsten 2013 var AXTRI 2014 målet og snitt-tiden på                         intervallene ble redusert med et nytt halvminutt.

2014:     svømte ganske mye høsten/vinteren 2013 og ute våren                     2014, så de få bassengøktene jeg hadde høsten 2014 ble                   gjennomført med den hittil beste snitt-tiden. 3.41 pr 200                   meter november 2014.
              Etter det døde svømme-motivasjonen fordi det ikke var                     noen triatlon's på planen for 2015.

Status
2015:     4 ganger i bassenget den siste måneden.
              Ligger noen sekunder bak nivået fra høsten 2014, men                     nærmer meg sakte, men sikkert.

=> men hva skal til for at skiftenøkkelen klarer 3800 meter i en kald vestlandsfjord i august 2016?

3.36 er det magiske målet.
3.36 i snitt per 200 meter.
Tilsvarer 1.48/100 meter.
Tilsier at jeg må redusere tiden per 200 meter fra 3.43 på fredagens tur til Hundsund.
7 sekunder per 200 meter.
3% forbedring.

Skiftenøkkelen har en tid å jobbe mot.
Skiftenøkkelen har en jobb å gjøre.
Svømmemålet er satt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar